Clienţii băncilor îi cer lui Ponta să modifice legea creditelor bancare după decizia Curţii Europene

17 iul, 00:03 | Mihai Baniţă | ECONOMICA.net

Clienţii băncilor cer guvernului Ponta să modifice legea 288/2010 prin care OUG 50/2010 a fost amputată astfel încât aceasta să nu se aplice şi creditelor în derulare. O decizie recentă a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene spulberă argumentele bancherilor, BNR, FMI şi ale guvernului Boc potrivit cărora OUG 50 trebuia modificată radical pentru că încălca legislaţia europeană. PSD şi PNL s-au opus deciziei majorităţii de la vremea aceea şi au susţinut că legea trebuie să se aplice inclusiv contractelor în derulare.

Comenteaza ...

Bancherii, Banca Naţională a României, Fondul Monetar Internaţional şi chiar guvernul Boc au cerut modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 50/2010 în Parlament pentru că aceasta ar fi încălcat Directiva CE 48/2008. OUG 50/2010 era prima lege de mare anvergură menită să reglementeze relaţia dintre creditorii bănci şi clienţii persoane fizice. După presiuni intense şi ameninţările purtate de BNR şi Ministerul de Finanţe, potrivit cărora FMI nu ne mai dă tranşa de împrumut dacă nu se modifică legea, majoritatea parlamentară a PDL, UDMR şi UNPR au amputat OUG 50 şi au hotărât ca aceasta să nu se aplice şi creditelor în derulare. O decizie a Curţii Europene de Justiţie arată că legea era, de fapt, în concordanţă cu legislaţia europeană.

După apariţia OUG 50/2010, băncile s-au trezit că sunt date în judecată de către clienţi pentru că acestea nu au implementat legea, care era valabilă pentru toate contractele de credit, inclusiv cele în derulare. Totul a început cu sesizările depuse de clienţi la Protecţia Consumatorilor, care a amendat băncile pentru neaplicarea legii. La Judecătoria Călăraşi, în proces cu ANPC, Volksbank acuza guvernul că a emis o lege incompatibilă cu legislaţia europeană, mai ales cu articolul 30 al Directivei CE 48/2008. Judecătorii au trimis întrebările Volksbank la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, care în 12 iulie 2012 a dat verdictul: statele membre pot extinde aplicarea legii şi la contractele în derulare, o pot extinde şi la alte tipuri de contracte şi pot limita numărul de comisioane bancare.

Practic, la aproape doi ani după ce OUG 50/2010 a fost modificată în Parlament şi a devenit legea 288/2010 – cea mai importantă modificare fiind aceea că legea nu se va aplica şi creditelor în derulare, cu excepţia limitării/eliminării comisionului de rambursare anticipată – Curtea Europeană a decis că nicio modificare nu era necesară.

PSD şi PNL au susţinut OUG 50/2010, deşi era o iniţiativă a guvernului şi chiar au făcut o sesizare la Curtea Constituţională privind neconstituţionalitatea legii aprobate de majoritatea PDL, UDMR, UNPR în Camera Deputaţilor.

Aceştia au acum şansa să modifice legea, fie prin Ordonanţă de Urgenţă, fie prin iniţiativă parlamentară.

Clienţii băncilor, prin Asociaţia pentru Consilierea Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România, cer premierului Ponta modificarea legii 288/2010, astfel încât aceasta să se aplice şi creditelor în derulare. Publicăm scrisoarea deschisă mai jos:

 

Scrisoare deschisă

adresată d-lui Victor Ponta , prim-ministru al României

Domnule prim-ministru,

 

Asociaţia pentru Consilierea Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România vă solicită modificarea Legii 288/2010 pentru aprobarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, având în vedere următoarele:

*Hotărărea Curtii de Justitie a Uniunii Europene pronunţată in 12 iule 2012 în care se arată că “Articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2008/48 trebuie interpretat în sensul că nu se opune ca o măsură națională (OUG 50/2010 aprobată cu modificări şi completări prin L288/2010) menită să transpună această directivă în dreptul intern să definească domeniul său de aplicare temporal astfel încât respectiva măsură să se aplice și unor contracte de credit precum cele care erau în derulare la data intrării în vigoare a măsurii naționale menționate.

*Articolul 16 alin.(1) din Constituţia României privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor. (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.

*Cele peste 1.000 hotărâri irevocabile pronunţate în favoarea clienţilor băncilor din România care au fost nevoiţi să solicite instanţelor să constate ca fiind abuzive o serie de clauze inserate in contractele lor de credit de instituţiile de credit, cu aprobarea BNR, până la intrarea în vigoare a OUG 50/2010. Aceste procese între clienţi şi bănci nu fac decât să aglomereze instanţele care sunt nevoite să judece făcând apel doar la prevederile Codului Civil şi Legislaţiei din domeniul Protecţiei Consumatorului, întrucât Legea 288/2010- legea specială a contractelor de credit nu li se aplică.

*Sesizarea de neconstituţionalitate a Legii pentru aprobarea OUG 50/2010 semnată de un grup de 55 deputaţi, respinsă de Curtea Constituţională cu majoritate de voturi dar cu opinia separată a trei judecători, opinie din care reţinem: „Socotim ca in special art. 95 din ordonanta de urgenta, care arata ca prevederile acesteia nu se aplica contractelor in curs de derulare la data intrarii ei in vigoare este neconstitutional.

Aceasta reglementare incalca in primul rand art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, intrucat discrimineaza aceeasi categorie de persoane, si anume debitorii din contractele de credit pentru consumatori, in curs de executare, fata de cei care incheie contractele dupa adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010. Aceste contracte sunt contracte cu executare succesiva in timp, orice obligatie executata (rata) si-a produs efectele, in temeiul legii care a guvernat executarea ei, pentru toate celelalte obligatii este aplicabila legea in vigoare la acel moment. Asadar, pentru ambele categorii de debitori trebuie sa se aplice aceeasi lege (tempus regit actum). Mai mult, se invoca oportunitatea modificarilor in sensul ca acestea au fost solicitate de reprezentantii Comisiei Europene prin Memorandumul de intelegere ca preconditie pentru eliberarea urmatoarei transe de imprumut, cat si de reprezentantii Fondului Monetar International, tot ca preconditie pentru discutarea in bordul din 7 ianuarie a scrisorii suplimentare pentru eliberarea urmatoarei transe catre B.N.R., aratandu-se ca astfel este respectat Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, modificarile fiind in conformitate cu art. 11, 20 si 148 din Constitutie.
Or, sub niciun aspect, nici chiar al oportunitatii, aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 nu reglementeaza raporturile juridice care presupun o mai buna organizare a sistemului de credit bancar in Romania, ci, dimpotriva, este in defavoarea consumatorilor.” (Decizia 1656/2010 a Curţii Constituţionale din 28 decembrie 2010-Opinie separată: Judecator Acsinte Gaspar, Judecator, prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru, Judecator prof. univ. dr. Tudorel Toader )

*Nu în ultimul rând, poziţia dvs. consemnată în presa vremii, faţă de modificările aduse de către PDL formei iniţiale a OUG 50/2010 la presiunea băncilor; a mandatului pe care l-aţi dat parlamentarilor PSD de a vota în plen împotriva acestor modificări, amandamentele favorabile clienţilor bancari propuse de parlamentarii PSD şi PNL în Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaţilor.

Sursa: economica.rtv.net

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s