STOP modificarii Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori

Dupa cum bine stiti, A.R.B. in stilul bine cunoscut, a demarat actiunea de lobby, intentionand sa schimbe in favoarea bancilor Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

Nu putem sa stam indiferenti si trebuie sa incercam sa oprim acest lucru.

Haideti sa le aratam inca o data ca glasul nostru se poate face auzit.

Mai jos gasiti textul scrisorii deschise pe care intentionam sa o adresam Guvernului, Parlamentului si BNR-ului. Scrisoarea se poate semna aici:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEtVNEszejR0VkpTT21rZ2hPSnVUZEE6MQ#gid=0

Image

Domnule Guvernator,

Stimati Parlamentari,

Stimati Guvernanti,

Clientii bancari din Romania iau act cu ingrijorare de faptul ca Asociatia Romana a Bancilor (A.R.B.) incearca, inca o data, sa influenteze puterea legislativa din Romania, practicand o activitate de „lobby” pentru ca anumite modificari aduse Legii nr. 193/2000 sa fie eliminate din continutul acesteia. Reamintim faptul ca in anul 2010, ca urmare a interventiei directe a A.R.B. pe langa Banca Nationala a Romaniei precum si pe langa reprezentantii Fondului Monetar International in Romania, in ceea ce priveste efectele O.U.G.50/2010 asupra portofoliilor de credite aflate in derulare la momentul intrarii in vigoare a acesteia, s-a ajuns la anularea demersurilor Guvernului Romaniei de transpunere si implementare in legislatie a Directivei 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 prin care se urmarea transparentizarea relatiei client – banca, inclusiv prin eliminarea acelor clauze abuzive care ulterior au aruncat practic mii de clienti in mijlocul unor procese complicate si de lunga durata care aglomereaza si in prezent, in mod inutil, instantele de judecata din Romania.

Astfel, Legea 288/2010 a facut ca prevederile O.U.G.50/2010 sa nu fie aplicabile stocului existent de credite, validand astfel contractele de credit pline de clauze abuzive, conform sentintelor judecatoresti din cele cateva mii de procese solutionate pana in acest moment. Spre deosebire de titularii contractelor de credit care au ales sa lupte in instanta pentru anularea acelor clauze abuzive, marea majoritate a consumatorilor bancari nu constientizeaza situatia in care se afla din cauza lipsei de educatie financiara, or drepturile unora dintre cetateni trebuie sa fie aceleasi cu ale altora, indiferent de gradul de informare sau educatie a fiecaruia.

In marea lor majoritate, creditele din prezent sunt contractate pe o perioada indelungata de timp (20, 30 de ani). Apreciem drept injust faptul ca un consumator care a luat, spre exemplu, un credit in anul 2007 – care se va fi rambursat pana in 2027 – sa beneficieze de un cu totul alt cadru legislativ decat un consumator care a contractat un credit in anul 2010. Constitutia Romaniei nu face diferenta intre cetateni si drepturile acestora si consideram ca nicio lege nu are dreptul sa faca acest lucru.

De asemenea, am dori sa va readucem in atentie Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene pronuntata in 12 iule 2012 in care se arata ca “Articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2008/48 trebuie interpretat in sensul ca nu se opune ca o masura nationala (OUG 50/2010 aprobata cu modificari şi completari prin L288/2010) menita sa transpuna aceasta directiva in dreptul intern sa defineasca domeniul sau de aplicare temporal astfel incat respectiva masura sa se aplice si unor contracte de credit precum cele care erau in derulare la data intrarii in vigoare a masurii nationale mentionate.”

Prin modificarile aduse L193/2000, legiuitorul prevede situatia in care, daca o instanta din Romania constata ca anumite clauze dintr-un anumit tip de contract de adeziune sunt abuzive, aceasta poate dispune eliminarea acestora din toate contractele similare.

Consideram ca aceste prevederi vin atat in sprijinul consumatorului, cat si al bancilor, din urmatorele considerente:

  • se stopeaza afluxul de procese care consuma resurse atat din partea consumatorului cat si a bancii;
  •  la nivel national sunt mii de procese care blocheaza activitatea instantelor si consuma bani publici;
  •  Romania va avea o practica unitara;
  •  dupa cum se specifica si in scrisoarea A.R.B., in momentul de fata exista in piata un curent de opinie defavorabil bancilor inclusiv din cauza acestor clauze abuzive care exista in contractele aflate in desfasurare. Credem ca increderea este cel mai important capital al unei banci. Drept urmare, avand un contract « curatat» de clauzele abuzive, cetatenii Romaniei ar putea investi din nou bancile cu incredere, realizandu-se astfel o relatie de parteneriat intre client si banca, asa cum ne-am dori sa fie, aceasta putand duce inclusiv la cresterea activitatii de creditare.

In alta ordine de idei, aceste noi prevederi ale Legii193/2000 nu fac decat sa sprijine consumatorul in relatia acestuia cu institutiile bancare, o relatie in care acesta se situa, pana acum, intr-o pozitie net inferioara. Consumatorul avea la dispozitie prea putine instrumente pentru a face fata situatiilor cu potential abuziv, iar modificarile legislative invocate mai sus ar remedia tocmai acele neajunsuri care sunt de neconceput in celelalte tari comunitare, Romania fiind singura tara din Uniunea Europeana in care nu exista o lege a falimentului personal.

Insistam asupra faptului ca initiatorii acestui demers, clienti buni platnici ai institutiilor bancare din Romania, nu urmaresc reducerea datoriilor proprii angajate prin semnarea contractelor de credit, ci strict dobandirea drepturilor pe care le confera statutul de cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene. Bineinteles, consideram ca indreptatite aceste drepturi atat pentru noi, cetateni informati, cat mai ales pentru consumatorii lipsiti de acest avantaj.

Tinand cont de aceste considerente, va rugam respectuos sa nu dati curs petitiei si potentialelor presiuni venite din partea A.R.B. si sa alegeti sa va indepliniti in mod onest sarcinile cu care ati fost investiti, fie si indirect, de catre cetatenii acestei tari – nucleul adevarat al unei societati care se doreste europeana in toate privintele.

Clientii bancari din Romania, semnatari ai prezentei scrisori.

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Media. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la STOP modificarii Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori

  1. Idebenone zice:

    Prezenta argumentatie se fundamenteaza pe o serie de prevederi legale edictate spre a reglementa raporturi juridice stabilite intre comercianti si consumatori, in special: Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori etc., dar si alte reglementari care in prezent si-au incetat aplicabilitatea, dar care au constituit temeiul contractelor incheiate cu bancile (tempus regit actum), respectiv Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investitii imobiliare si Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor persoane fizice – desemnate, in continuare, prin sintagma legislatia privind protectia consumatorilor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s